Skip to content

Vaatimusmäärittely

Tämä on vaatimusmäärittelydokumentti Muuv Maps -palvelulle

  • TEAM C / MUUV
  • Dokumentin versionumero 1.0

Sisällysluettelo

  1. Johdanto
  2. Toimeksiantaja
  3. Vaatimusmäärittelyn tekijä
  4. Palvelukuvaus
  5. Sidosryhmäkartta
  6. Sidosryhmät ja profiilit
  7. Asiakkaan tarpeet/toiveet
  8. Tunnistetut riskit
  9. Valitut asiakastarinat
  10. Palveluun liittyviä asiakaspolkuja
  11. Oleelliset käyttötapaukset
  12. Tärkeimmät yleiset ominaisuudet/toiminnallisuudet
  13. MockUp-prototyyppi
  14. Alustavat Käyttäjätarinat
  15. Palvelun järjestelmävaatimukset
  16. Palveluun vaikuttavat rajaukset
  17. Palvelun liityvät laitevaatimukset
  18. Palvelun suoritusympäristöön liittyvät vaatimukset
  19. Palvelun määritellyt ominaisuudet/toiminnnallisuudet
  20. Palvelun toiminnalliset vaatimukset
  21. Palvelun ei-toiminnalliset vaatimukset
  22. Palvelun alustava arkkitehtuuri
  23. Palvelun alustava sijoittelunäkymä
  24. Palvelun alustava tietokantakuvaus
  25. Palvelun integraatiot muihin järjestelmiin
  26. Palvelun laadun varmistuksesta
  27. Palvelun hyväksyntätestit
  28. Julkaisusuunnitelma
  29. Aiheeseen liityvä standardit ja lähteet

Johdanto

Projektissa on kyse karttapalvelun toteuttamisesta. Projekti tehdään osaksi Meijän metsät -kehitysprojektia. Palvelun on määrä käyttää jo olemassa olevaa LIPAS-palvelua kohteiden sijaintiin ja tietoihin.

Toimeksiantaja

Meijän polku, osa Keski-Suomen hyvinvoinnin osaamiskeskittymää (KeHO).

Vaatimusmäärittelyn tekijästä

Vaatimusmäärittelytyön tekee MUUV.

Palvelukuvaus

Palvelun tarkoituksena on lisätä ihmisten tietoisuutta lähellä sijaitsevista kulttuuri-, luonto ja liikuntakohteista. Palvelu toimii Keski-Suomen alueella. Käyttäjäkunta koostuu Keski-Suomen alueella asuvista tai liikkuvista henkilöistä, jotka tarvitsevat tietoa ympärillä olevista asioista. Palvelun on tarkoitus helpottaa tiedon saamista myös vähemmän tunnetuista kohteista.

Palvelun avulla tulisi saada ihmisiä käyttämään myös vähemmän tunnettuja luontoreittejä.

Sidosryhmäkartta

Sidosryhmät ja profiilit

Sidosryhmä/Profiili Linkki Lisätietoa
Sidosryhmä 1 Asiakkaat Yksityishenkilöt
Sidosryhmä 2 Yritysasiakkaat Käyttävät palvelua yrityksenä
Sidosryhmä 3 Palveluntarjoaja Palveluntarjoaja
Henkilö 1 Profiili 1 Edustaa sidosryhmää asiakkaat
Henkilö 2 Profiili 2 Edustaa sidosryhmää asiakkaat
Henkilö 3 Profiili 3 Edustaa sidosryhmää yritykset
Henkilö 4 Profiili 4 Edustaa sidosryhmää palveluntarjoajat

Asiakkaan tarpeet/toiveet

VaatimusID Tyyppi Kuvaus
CUSTOMER-REQ-0001 Customer Requirement Käyttäjänä haluan paikantaa itseni kartalla
CUSTOMER-REQ-0002 Customer Requirement Käyttäjänä haluan etsiä paikkoja nimellä
CUSTOMER-REQ-0003 Customer Requirement Käyttäjänä haluan kirjautua palveluun
CUSTOMER-REQ-0004 Customer Requirement Käyttäjänä haluan poistaa tilin
CUSTOMER-REQ-0005 Customer Requirement Käyttäjänä haluan vaihtaa sähköpostiosoitteen
CUSTOMER-REQ-0006 Customer Requirement Käyttäjänä haluan vaihtaa salasanan
CUSTOMER-REQ-0007 Customer Requirement Käyttäjänä haluan ehdottaa päivityksiä kohteisiin
CUSTOMER-REQ-0008 Customer Requirement Käyttäjänä haluan ilmoittaa epäkohdista ylläpitäjälle
CUSTOMER-REQ-0009 Customer Requirement Käyttäjänä haluan kirjautua palveluun Google-tilillä
CUSTOMER-REQ-0010 Customer Requirement Käyttäjänä haluan vaihtaa kartan satelliittikuvaan
CUSTOMER-REQ-0011 Customer Requirement Käyttäjänä haluan nähdä kartalla olevan kohteen etäisyyden
CUSTOMER-REQ-0012 Customer Requirement Käyttäjänä haluan saada reittiohjeet kohteeseen
CUSTOMER-REQ-000X Customer Requirement Käyttäjänä haluan

Liiketoiminnan vaatimukset/tavoitteet?

VaatimusID Tyyppi Kuvaus
BUSINESS-REQ-0001 Business Requirement Palveluun kirjautuminen tulee olla helppoa, että voimme saavuttaa laajan käyttäjäkunnan = 35% kohderyhmästä
BUSINESS-REQ-0002 Business Requirement Palvelun tulee olla helppokäyttöinen, että käyttäjällä on mukava käyttökokemus
BUSINESS-REQ-0003 Business Requirement Palvelun tulee olla graafisesti miellyttävä, että se voi kilpailla jo olemassa olevien palveluiden kanssa

Tunnistetut riskit

  • Hyviä kilpailijoita useita
  • Henkilöstöpuutteet
  • Epärealistiset aikataulut
  • Väärien ominaisuuksien kehittäminen
  • Turha viimeistely
  • Muutokset vaatimuksissa
  • Ongelmat ulkoisissa resursseissa
  • Huonojen toteutustapojen valinta

Riskienhallintasuunnitelma

Valitut asiakastarinat

Asiakastarina 1

Pirjo ja Pertti Perheellisten asiakastarina

Retkeilystä kiinnostuneet Pirjo ja Pertti haluavat kartoittaa erilaisia mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja päiväretkensä toteuttamiseksi. Tavoitteena on löytää kohde, joka olisi enintään tunnin ajomatkan päässä kotoa ja sopisi kuljettavaksi myös perheen pienimpien kanssa. Lapset eivät jaksa kulkea kovin pitkää matkaa, eikä itse polku saa olla liian haastava. Lisäksi Pirjo ja Pertti haluaisivat ostaa matkalta eväät ja paistaa makkarat nuotiopaikalla. Pertti on tarkka mies ja hänelle on sydämenasia, jos taukopaikat eivät ole kunnossa. Hän mielellään antaa myös palautetta.

Asiakastarina 2

Laura ja Lasse Luonnossaliikkujien asiakastarina

Laura ja Lasse suunnittelevat useamman päivän vaellusta keskisuomalaisiin kansallispuistoihin. Kokemusta vaeltamisesta on jo kertynyt jonkin verran, mutta täysin pystymetsään pari ei halua lähteä, vaan haluavat seurata merkittyjä reittejä. Parilla on selvillä vaellusreitti, mutta he haluavat mukaansa tietoa kansallispuistoista.

Asiakastarina 3

Matti Matkailuyrittäjän asiakastarina

Matin yritys keskittyy tarjoamaan turisteille luontoon liittyvää toimintaa, kuten moottorikelkkasafareita, lumikenkäilyä, fatbike-retkiä, päivävaelluksia, revontulisafareita ja muita elämyksiä. Asiakkaiden hyvät kokemukset ja somepostaukset lisäävät myös palveluiden kysyntää. Matkailuyrittäjänä Matti hyötyy merkityistä retkeilyreiteistä, ylläpidetyistä taukopaikoista ja netistä löytyvästä laadukkaasta karttapalvelusta.

Asiakastarina 4

Kalle Kalamies asiakastarina

Kalle on intohimoinen kalamies, reissuun lähdetään asuntoautolla ja talvisin mukaan otetaan myös moottorikelkka. Ennen pitkää reissua Kalle selvittää pikkutarkasti mm. kalastuskohteen maaston, laavut ja moottorikelkkareitit. Vaikka älypuhelin on näppärä kapine, on sen käyttö Kallen mielestä joskus hankalaa.

Asiakastarina 5

Kunnanjohtaja asiakastarina

Ympäröivän luonnon kauneutta pitäisi tuoda enemmän esille, hyödyntää kunnan markkinoinnissa ja liikuntapalveluiden toteutuksessa. Tutuimmilla hiihto- ja retkeilypaikoillakin on paljon kävijöitä, mutta osa reiteistä on hyvin vähällä käytöllä vaikka niiden sijainti ei ole juuri muita kauempana. Ehkäpä ongelma onkin tiedotuksessa, eikä reittien puutteissa?

Asiakastarina 6

Pekka Palveluntarjoaja asiakastarina

Palveluntarjoaja (esim. Meijän polku) on yleishyödyllinen organisaatio, joka ei suoraan tule hyötymään palvelusta rahallisesti. Aktiivinen someviestintä on Pekan mielestä tärkeää ja sitä pitäisi koordinoida paremmin, jotta alueen palvelut tulevat näkyviksi ja hyvinvointivaikutuksista voi jakaa luotettavasti ja ketterästi ajantasaista tietoa. Meijät metsät -karttapalvelusta toivotaan kokonaisvaltaista ratkaisua.

Asiakastarina 7

Ville Virastomies asiakastarina

Ville on töissä palveluntarjoajalla ja hänen tehtävänään on pitää huolta palvelun tietokannasta ja olla yhteydessä yhteistyötahojen kanssa. Ville tekee tarvittaessa karttoihin muutoksia, esimerkiksi jos käyttöön otetaan uusi retkeilyreitti, kohde poistetaan käytöstä tai kuvauksiin pitää tehdä lisäyksiä, vaikka lisätä valokuvia. Ville käy myös läpi palvelusta ja retkikohteista tulevaa palautetta (puutteet ja korjauskohteet), ja siirtää tarvittaessa palautteen eteenpäin järjestelmään, josta se näkyy kuntien työntekijöille, jos kohde kaipaa huoltotoimia.

Asiakastarina 8

Yrjö Ylläpitäjä asiakastarina

Yrjö on iloinen ja ylpeä Ylläpitäjä. Hän huolehtii ohjelmiston ja palvelun toimivuudesta. Oikea tieto on oikeassa paikassa, oikein ihmisten saatavilla.

Asiakastarina 9

Tarmo Tapahtumajärjestäjä asiakastarina

Tarmo työskentelee tapahtumajärjestäjänä ja suunnittelee laidasta laitaan erilaisia kokkareita ja eventtejä. Aikaisempina vuosina Tarmo on muun muassa ollut osallisena järjestämässä tilaisuuksia, jotka ovat vaatineet avoimia peltoaukeita kansanmusiikkifestivaalipyhäköiksi ja parkkipaikoiksi ja tällä kertaa Tarmolla on työn alla pienimuotoinen suunnistustapahtuma. Tätä varten Tarmo tarvitsee hyviä mobiilikarttoja ja tietoa alueen palveluista, sekä suunnistajille että muille tapahtumaan osallistuville tahoille. Karttoihin pitäisi pystyä merkitsemään myös omia kohteita ja reittejä.

Palveluun liittyviä asiakaspolkuja

Oleelliset käyttötapaukset

uml diagram

Käyttötapaus Osa-alue Ominaisuus
Käyttötapaus 1 - Kartan selailu Palvelun käyttö Features 1-3
Käyttötapaus 2 - Paikkojen etsiminen Palvelun käyttö Feature 1-3
Käyttötapaus 3 - Paikkojen filtteröinti Palvelun käyttö Feature 5
Käyttötapaus 4 - Käyttäjän luonti Käyttäjätili Feature 4
Käyttötapaus 5 - Palveluun kirjautuminen Käyttäjätili Feature 4
Käyttötapaus 6 - Palautteen antaminen Palaute Feature 9 & 10
Käyttötapaus 7 - Palautteen lukeminen Palaute Feature 9 & 10
Käyttötapaus 8 - Paikan päivitys Palaute Feature 9 & 10
Käyttötapaus 9 - Reittiohjeet/etäisyys Palvelun käyttö Feature 8

Tärkeimmät ominaisuudet/toiminnallisuudet

Tärkeimpiä ominaisuuksia on esitelty tarkemmin tässä taulukossa

  • Toiminnot
    • Palvelussa on kartta jota käyttäjä pystyy käyttämään
    • Palvelussa pystyy etsimään haluttuja kohteita ja reittejä
    • Sijainnin perusteella (mitä on lähellä)
    • Paikkakunnan perusteella
    • Suodattimet
    • Halutuista kohteista saadaan tarpeeksi tietoa
    • Peini laatikko aluksi, Visit Estonia esimerkkinä
    • Reiteistä tietoa (mm. pituus)
    • Miellyttävä grafiikka
    • Jos on kirjautuminen, sille tarpeeksi lisäarvoa

MockUp-prototyyppi

Mockup Figma-palvelussa

Kuva mockupista

Palvelun mindmap

Linkki mindmappiin

Alustavat käyttäjätarinat

  • https://gitlab.labranet.jamk.fi/team-c-2020/core/issues?label_name%5B%5D=User+Story

Palvelun järjestelmävaatimukset

VaatimusID Tyyppi Kuvaus Ominaisuus johon vaikuttaa
SYSTEM-HW-REQ-0002 System Technical Requirement Palvelu toteutetaan csc pilvipalvelussa PAAS palveluna
SYSTEM-HW-REQ-0003 System Technical Requirement Tuotanto palvelimen muistikapasiteeti vähintään 2GB
SYSTEM-HW-REQ-0004 System Technical Requirement Tuotanto palvelimelle on vähintään 2 VCPUs
SYSTEM-HW-REQ-0005 System Technical Requirement Palvelimen fyysinen sijainti on oltava kotimaassa (Suomi)
SYSTEM-HW-REQ-0005 System Technical Requirement Palvelimien toimintavarmuus oltava 99%
SYSTEM-HW-REQ-0005 System Technical Requirement

Palvelun suunnitteluun vaikuttavat rajaukset ja standardit

Id Vaatimuksen kuvaus Rajoite Lisätietoja
CONSTRAINT-REQ-S00000 Constrain GDPR:ää noudatettava asiakastietojen käsittelyssä
CONSTRAINT-REQ-S00001 Constrain Palvelu on kohdennettu vain Keski-Suomen alueelle Palvelua on mahdollisuus laajentaa
CONSTRAINT-REQ-S00002 Constrain Palvelu on rajoitettu vain CSC pilvipalvelu alustaan
CONSTRAINT-REQ-S00003 Constrain Tietosuoja asetuksia tulee noudattaa lakien mukaan Kirjautuneista käyttäjistä ei kerätä tarkkaa yksilöitävää dataa

Palvelun toiminnallisuudet/ominaisuudet

  • P1 = Pakollinen
  • P3 = Tarpeellinen
  • P5 = Tehdään, kun tarve ilmenee
Ominaisuus Prioriteetti Ominaisuuteen liittyvät vaatimukset/käyttötapaukset
Feature FT1 - Kartta P1 Käyttötapaus 1
Feature FT2 - Reitit kartalla P1
Feature FT3 - Kohteet kartalla P1 Käyttötapaus 1
Feature FT4 - Käyttäjätili P4
Feature FT5 - Karttasuodattimet P2
Feature FT6 - Kohteiden ominaisuudet P2
Feature FT7 - Erilaiset kartat (mm. maastokartta) P3
Feature FT8 - Etäisyyslaskuri P4
Feature FT9 - Muutosten/lisäysten ehdottaminen P5
Feature FT10 - Epäkohtien ilmoittaminen P5
Feature FT11 - Paikkojen tiedon päivitys P3
Feature FT12 - Käyttäjän paikannus P2
Feature FT13 - Haku paikkakunnan nimellä P2

Palvelun toiminnalliset vaatimukset

VaatimusID Tyyppi Kuvaus Ominaisuus johon vaikuttaa
FUNCTIONAL-REQ-C0001 Functional Requirement Kartan selailu FT1
FUNCTIONAL-REQ-C0002 Functional Requirement Kartalla kohteiden filtteröinti FT3, FT5
FUNCTIONAL-REQ-C0003 Functional Requirement Kohteiden etsiminen nimellä FT3
FUNCTIONAL-REQ-C0004 Functional Requirement Kirjautuminen palveluun FT4
FUNCTIONAL-REQ-C0005 Functional Requirement Tilin poistaminen FT4
FUNCTIONAL-REQ-C0006 Functional Requirement Paikkatietojen päivittäminen FT11
FUNCTIONAL-REQ-C0007 Functional Requirement Salasanan ja sähköpostin vaihtaminen FT4
FUNCTIONAL-REQ-C0008 Functional Requirement Epäkohtien ilmoittaminen FT9, FT10
FUNCTIONAL-REQ-C0009 Functional Requirement Etäisyyden ilmoittaminen kohteeseen FT8
FUNCTIONAL-REQ-C0010 Functional Requirement Kohteista on mahdollista saada tarkentavaa tietoa FT6, FT7
FUNCTIONAL-REQ-C0011 Functional Requirement Käyttäjän paikannus kartalle FT12

Ohjelmiston/palveluun ei-toiminnallisia vaatimuksia

VaatimusID Tyyppi Kuvaus Ominaisuus johon vaikuttaa
PERFORMANCE-REQ-0000 Non-Functional Performance Kirjautuminen on mahdollista yhtäaikaa 100 käyttäjällä (100 request/s) FT4
PERFORMANCE-REQ-0001 Non-Functional Performance Nettisivu latautuu 10Mbs nopeudella max. 2s
PERFORMANCE-REQ-0002 Non-Functional Performance Karttojen ja hakutoimintojen tulee toimia responssiivisesti ilman pätkimistä
PERFORMANCE-REQ-0003 Non-Functional Performance Hakutoiminnon tulee hakea tulokset alle kahdessa sekunnissa
VaatimusID Tyyppi Kuvaus Ominaisuus johon vaikuttaa
SECURITY-REQ-0001 Non-Functional Security Salasanan tulee olla kryptattu FT4
SECURITY-REQ-0002 Non-Functional Security GDPR mukaiset tietoturvaratkaisut koskien salasanoja ja käyttäjien tietoja FT4
VaatimusID Tyyppi Kuvaus Ominaisuus johon vaikuttaa
USABILITY-REQ-0000 Non-Functional Usability Palvelun tulee toimia mobiililaitteilla
USABILITY-REQ-0001 Non-Functional Usability Palvelu ei tarvitse erillisiä selaimen laajennuksia
USABILITY-REQ-0002 Non-Functional Usability Palvelun on toimittava eri selaimilla
USABILITY-REQ-0003 Non-Functional Usability Palvelun on oltava graafisesti miellyttävä
VaatimusID Tyyppi Kuvaus Ominaisuus johon vaikuttaa
TESTABILITY-REQ-0000 Non-Functional Testability Käyttäjärekisteri on kyettävä palauttamaan alkutilaan ennen testien ajoa Kirjautuminen ft1

Ohjelmiston arkkitehtuuri, sijoittelunäkymä, tietokantakuvaus ja integraatiot

Palvelun arkkitehtuuri

Tietokantakuvaus (Database ER-diagram)

Palvelun tietokanta

Palvelun laadun varmistus

Palvelun/Ohjelmiston alustavat hyväksyntätestit

Kiinnitetään alustavat hyväksyntätestit vaatimuksiin taulukon muodossa.

Lähde Testitapaus Id Kuvaus Tyyppi
Feature 1, FUNCTIONAL-REQ-0001 Testitapaus 1 esim. Tarkista kirjautuminen palveluun uutena käyttäjänä Hyväksyntätesti
Feature 2, FUNCTIONAL-REQ-0201, USE-CASE-017 Testitapaus 2 esim. Tarkista kenkilökohtaisten tietojen poisto Hyväksyntätesti
Feature 3, Testitapaus 101 esim. Takista Kirjautuminen toimivalla salasanalla Hyväksyntätesti

Julkaisusuunnitelma

gantt title Alustava ominaisuuksien julkaisusuunnitelma - Muuv Maps 2020 dateFormat YYYY-MM-DD axisFormat %d/%m section Ominaisuus Kartta :a1, 2020-03-05, 7d Käyttäjän sijainti :s1, 2020-03-05,7d Kohteet kartalla :a2, after a1, 14d Kohteiden ominaisuudet :a3, after a1 , 20d Karttasuodattimet :a4, after a2 , 14d Kohteiden haku : a5, after a2, 14d Epäkohtien ilmoittaminen :a6, after a4 , 14d
Ominaisuus/toiminnallisuus Versio Milloin testattavissa Julkaisu
Feature 1 - - V1.0
Feature 3 - - V1.0
Feature 5 - - V1.0
Feature 6 - - V1.0
Feature 10 - - V1.0
Feature 12 - - V1.0

Standardit ja lähteet

ID Linkki
JHS 165 ICT http://www.jhs-suositukset.fi/c/document_library/get_file?uuid=b8118ad7-8ee4-459a-a12b-f56655e4ab9d&groupId=14 Vaatimusmäärittely
SO 9241-11 https://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4ytett%C3%A4vyys Käytettävyys
ISO9001 https://www.sfs.fi/julkaisut_ja_palvelut/tuotteet_valokeilassa/iso_9000_laadunhallinta/iso_9001_2015 -
- - -